Smarte eller dumme karbohydrater – Hva er forskjellen?

Vet du forskjellen på ‘Smarte og dumme karbohydrater’? Det hadde vært en bevegelse bort fra noen av disse ‘Smarte karbohydratene’ som du ser i bildet over. Verdenen vår er endelig i ferd med å innse at det ikke handler om low-carb. Det handler om ‘smarte karbohydrater’, ikke om å fjerne karbohydrater helt fra måltidene våre. Det finnes mange karbohydrater som faktisk er ekte SuperMat med mange helsefordeler.

Hva er Smarte karbohydrater?

Her er en liste over dem:

 

 

  • Frukt og grønnsaker
  • Bønner
  • Frø
  • Nøtter
  • Fullkorn

Komplekse karbohydrater er Smarte karbohydrater og kan være veldig bra for deg. Du kan spise karbohydrater så lenge du velger dem nøye; det er derfor de kalles smarte karbohydrater! Alt dreier seg om balanse. Musklene i kroppen trenger smarte karbohydrater som drivstoff, og det samme gjelder hjernen.

Hvilke karbohydrater er IKKE SMARTE?

Disse er ikke smarte karbohydrater:

  1. Hvitt brød & pasta
  2. Hvit ris
  3. Frukt og juice på flaske eller boks
  4. Brus og andre sukkerprodukter
  5. Mat som er full av raffinerte karbohydrater som sukker (selv de som er laget med honning, lønnesirup osv.), kaker og kjeks.

Disse matvarene er bare tomme kalorier med svært lite næring i seg. ER DET HVITT ER DET SLUTT!

De beste Smarte karbohydratene er:

 

 

  • Frukt og grønnsaker, spesielt de grønne som vokser over bakken som grønnkål eller mørk bladsalat.
  • Frø inkludert solsikke- og gresskarfrø.
  • Nøtter, som f.eks. mandler
  • Fullkorn som brun ris, hirse, quinoa, bokhvete, fullkornsbrød * pasta, flerkornsblanding, brød, havregryn og havrekli.
  • Bønner som kidneybønner og garbanzobønner.

Hvorfor karbohydrater er viktig:

Kroppen trenger rundt 60-65% karbohydrater for å gi næring til hjernen, nervesystemet og musklene. Glukose er den viktigste karbohydrater som brukes i kroppen. Blodsukkeret refererer til glukosen i blodet og er en viktig kilde til drivstoff for de fleste cellene i kroppen. Musklene lagrer glukose i form av glykogen for utholdenhet.

Hjernen din er avhengig av glukose for å oppfylle energibehovet sitt. Med mindre kroppen får tilstrekkelig karbohydrater fra kostholdet, slår kroppens metabolisme seg over til sultemodus, hvor kroppsfettet forbrennes for å oppfylle de viktigste energibehovene.  For å gi drivstoff til hjernen i sulteperioder syntetiseres glukose av aminosyrene fra nedbryting av musklene. Du kan se hvorfor riktig type karbohydrater er svært viktig for en balansert kropp.

Problemet med å forstå karbohydrater er klassifiseringen.

For å skille enkelt mellom dem, finnes det tre kategorier karbohydrater:

  • Komplekse – Blandingskorn som hvete, ris, rug, hirse, sorghum og mais. Bønner og frø fra belgfrukter inneholder stivelse som tilsvarer 40% av vekten Komplekse karbohydrater finnes i planter som stivelse og fiber. Lær alle de mange helsefordelene til Quinoa, Villris, Bokhvete, Havregryn og Maismel.
  • Enkle – Sukrose, dekstrose, fruktose og maissyrup eller hva som helst som slutter på «-ose» på merkelappen. Enkle karbohydrater refereres til som sukker.
  • Raffinerte eller bearbeidet – Sukker og hvitt mel er svært raffinerte materialer som inneholder lite eller ingenting av næringsstoffene som fantes i matvaren karbohydratet ble utvunnet av; derfor gir de for det meste bare kalorier.

Hvorfor spiser vi ikke smart?

Det har vært mye forvirring rundt karbohydrater, noe som har skremt mange, men en annen grunn er at vi ikke vet hvordan vi TILBEREDER komplekse karbohydrater ordentlig.

Det handler også om smart fett, se OLJER og smarte proteiner (vegetabilsk fett er mindre tilstoppende, men igjen – ikke spis for mye).