Kanelens utrolige helsefordeler

 

Q: Jeg har hørt mye om kanelens helsefordeler, inkludert at den kan hjelpe meg å gå ned i vekt. Er det sant?

A: Jeg er ikke overrasket over at du har hørt dette. Det sies at kanel har ganske stor ernæringsmessig effekt, men få vet hva som gjør dette sensuelle krydderet til en slik superstjerne.

Først litt bakgrunn: Hvis du noensinne har fått servert eplesider med kanelstang i, vet du at kanelen kommer fra barken på en plante. Den ekte formen kalles ceylon, som har en skjør bark, men det meste av kanelen du finner på krydderhyllene kommer fra kassiakanelfamilien. Kassia har en kraftigere bark som kan finmales til et pulver som kan ristes, måles og blandes inn i nesten alt.

Kassiakanel er en av dem som brukes oftest i USA, og er også den som er vanligst å forske på. Det er den du sannsynligvis finner og kjøper på matbutikken, så jeg skal holde meg til å diskutere kassia her.

Kanelens helsefordeler

Kanel er en flott kilde til fiber, mangan og kalsium. De forskningstestede fordelene er allsidige, men dette er de største:

Antioksidanter: Kanel har vist seg å virke som en kraftig antioksidant. Faktisk slår den ut mer enn to dusin andre matvarer når det gjelder antioksiderende kapasitet i en studie.

Antiinflammatorisk: Inflammasjon er assosiert med en lang rekke helseproblemer, fra hudlidelser til autoimmune sykdommer og kreft, og studier har isolert flere flavonoidsammensetninger i kanel som har antiinflammatorisk virkning.

Hjernefordeler: Å spise kanel øker de nevrotrofiske faktorene, som holder eksisterende nevroner i hjernen din i live og oppmuntrer nye til å vokse frem. Dette kan forsinke progresjonen til sykdommer som Alzheimers og Parkinsons. Den er også funnet å senke responsen på stress så du kan holde deg fokusert og våken.

Blodsukker og vekttap: Selv om studier ikke er konkluderende, har kanel vist seg å senke blodsukkernivået ved å senke insulinresistensen, noe som er positivt for oss alle, men spesielt de som har diabetes. Hvis du må holde øye med blodsukkeret, kan det være lurt å spise mer kanel. Forskning viser at kanel kan hjelpe å bremse blodsukkernivået når den spises sammen med karbohydrater. Den kan også senke nivået av dårlig fett og kolesterol i blodet. Viktig: det finnes ikke etablert forskning på en direkte kobling til vekttap, men alle dens potensielle fordeler – som demping av inflammasjon og balansering av blodsukker – kan bidra til at du lettere oppnår en sunn vekt.

Bekjemper infeksjoner: Cinnamaldehyd, en bestanddel i kanel som gir den sin smak og lukt, har vist seg å ha antimikrobielle og soppdrepende egenskaper, men hvordan dette kan overføres til bekjempelse av infeksjoner i kroppen er ikke etablert.