Fordelene med Linfrø

Er linfrø den nye vidundermaten? Foreløpige studier viser at den kan bidra til å bekjempe hjertesykdom, diabetes og brystkreft.

Noen kaller linfrø en av de kraftigste typene plantebasert mat på jorden. Det finnes noe bevis for at den kan hjelpe å redusere risikoen for hjertesykdom, kreft, slag og diabetes. Dette er ganske imponerende for et lite frø som har eksistert i mange hundre år.

Linfrø ble kultivert i Babylon så tidlig som år 3000 f.Kr. I det 8. århundre trodde kong Karl så sterkt på linfrøets helsefordeler at han vedtok lover som krevde at undersåttene hans skulle innta det. Nå, tretten århundrer senere, sier noen eksperter at foreløpig forskning støtter det som Karl mistenkte.

Linfrøets helsefordeler

Selv om Lilian Thompson, PhD, en internasjonalt kjent linfrøforsker fra Universitetet i Toronto, sier at hun ikke ville kalt noen av linfrøets helsefordeler «entydig etablert», indikerer forskning at linfrø kan redusere risikoen for bestemte typer kreft samt hjerte- og karsykdommer og lungesykdommer.

Kreft

Nye studier indikerer at linfrø kan ha en beskyttende virkning mot brystkreft, prostatakreft og tykktarmskreft. Minst to av bestanddelene i linfrø ser ut til å bidra, sier Kelley C. Fitzpatrick, direktør for helse og ernæring i Flax Council of Canada.

I dyrestudier hemmet omega 3-fettsyrene i linfrø, ALA, forekomsten og veksten av svulster.

Lignanene i linfrø kan gi noe beskyttelse mot krefttyper som er sensitive for hormoner uten å forstyrre brystkreftmedisinen tamoksifen. Thompson sier at noen studier har foreslått at eksponering for lignaner i ungdomstiden hjelper å redusere risikoen for brystkreft og kan også øke overlevelsen til brystkreftpasienter.

Lignaner kan hjelpe å beskytte mot kreft ved å blokkere enzymer som er involvert i hormonmetabolismen og forstyrre veksten og spredningen av svulstceller. 

Noen av de andre bestanddelene i linfrø har også antioksiderende egenskaper, som kan bidra til å beskytte mot kreft og hjertesykdom.

Hjerte- og karsykdom

Forskning antyder at planters omega 3 hjelper hjerte- og karsystemet gjennom flere forskjellige mekanismer, inkludert antiinflammatorisk virkning og normalisering av hjerterytmen. Fitzpatrick sier at ny forskning også antyder at linfrø har betydelig blodtrykkssenkende virkning. Denne virkningen kan være både på grunn av omega 3-fettsyrene og aminosyregruppene som finnes i linfrø. Flere studier har antydet at et kosthold rikt på omega 3 fra linfrø hjelper å hindre herding av arteriene og hindrer plakk i å avsettes i arteriene ved delvis å hindre hvite blodceller i å klistre seg til blodkarenes indre belegg.

«Lignan i linfrø er vist å redusere oppbygning av arterosklerotisk plakk med opptil 75%,» sier Fitzpatrick.

Fordi plantebasert omega 3 også kan spille en rolle når det gjelder å holde hjertets naturlige rytme ved like, kan det være nyttig for behandling av arytmi (ujevn hjerterytme) og hjertesvikt. Mer forskning er nødvendig på dette.

Inntak av linfrø daglig kan også hjelpe kolesterolnivået. Nivået LDL eller «dårlig» kolesterol i blodstrømmen er koblet til økt risiko for hjertesykdom, fedme, diabetes og metabolsk syndrom. En studie av kvinner i overgangsalderen viste en nedgang i nivået av LDL etter at kvinnene spiste 4 spiseskjeer malt linfrø hver dag i et år. Fitzpatrick sier at linfrøets kolesterolsenkende virkning er resultatet av de kombinerte fordelene ved Omega 3-syren ALA, fiber og lignaner.

Diabetes

Foreløpig forskning viser også at daglig inntak av lignanene i linfrø kan gi en beskjeden forbedring i blodsukkeret (som målt av hemoglobin A1c-blodtestene i voksne med diabetes type 2).

Inflammasjon

To bestanddeler i linfrø, ALA og lignaner, kan redusere inflammasjonen som medfølger enkelte sykdommer (som Parkinsons sykdom og astma) ved å hjelpe å blokkere frigjøringen av enkelte pro-inflammatoriske midler, sier Fitzpatrick.

ALA er vist å senke inflammatoriske reaksjoner i mennesker. Og dyrestudier har funnet at lignaner kan senke nivået av flere pro-inflammatoriske midler.

Reduksjon av inflammasjon forbundet med plakkoppbygning i arteriene kan være en annen måte linfrø hjelper å hindre hjerteinfarkt og slag.

Tips for bruk av linfrø

Mange eksperter mener det er bedre å innta linfrø enn linfrøolje (som bare inneholder deler av frøet) slik at du får alle bestanddelene. Men følg med mens forskerne fortsetter å undersøke dette.

Thompson sier: «Malt linfrø er generelt et flott førstevalg, men det kan være spesifikke situasjoner der linfrøolje eller lignaner (tatt i mengder som finnes naturlig i linfrø) kan være like bra.»

Hvor mye linfrø trenger du? Optimal dose for å oppnå helsefordeler er ikke kjent ennå. Men 1 til 2 spiseskjeer malt linfrø per dag er for tiden anbefalt dose, ifølge Flax Council of Canada.