Får blåbær deg til å gå ned i vekt?

Blåbær, jordbær og bringebær kan spores tilbake til de innfødte amerikanernes kosthold, ifølge Sentrene for Sykdomskontroll og Forebyggelse. Det å spise blåbær får deg ikke til å gå ned i vekt; men når du spiser mat gir du kroppen din kalorier. Men blåbær er en lavkalorifrukt som forbedrer det daglige næringsinntaket ditt. Det å spise blåbær i stedet for mer fetende snacks kutter ned på kaloriene du får fra kostholdet ditt.

fjordbox.no

Det grunnleggende om blåbær
Blåbær og andre bær er en god kilde til kostfiber, vitamin C og kalium. De fleste typer bær gir deg mellom 50 og 100 kalorier per porsjon. Ifølge Florida Blueberry Growers Association kan blåbær også forbedre helsen din. Blåbær er rike på antioksidanter, som bekjemper frie radikaler; dette kan redusere sannsynligheten for at du får kreft og andre sykdommer. Blåbær kan også inneholde sammensetninger som reduserer risikoen for hjertesykdom og slag, hjelper kroppen å bekjempe infeksjoner og oppmuntrer til bedre syn og hukommelse.
Kalorier og næringsstoffer
En porsjon blåbær tilsvarer ½ kopp. Blåbær er så lave på kalorier at selv en fordobling av porsjonsstørrelsen ikke kommer til å ødelegge dietten din. En kopp blåbær har bare 80 kalorier. Basert på en 2.000-kaloriersdiett får du også 15 prosent av den daglige verdien din, eller DV, kostfiber og 30 prosent vitamin C. Andre bær er også kalorifattige: En kopp skivede jordbær gir deg 50 kalorier, og samme porsjon bjørnebær og bringebær gir deg bare 60 kalorier.
Smartere snacks

Blåbær og andre frukttyper er sunne valg når du går tom for energi. Velg snacks som ikke inneholder mer enn 100 kalorier hvis du prøver å holde kontroll på vekten. Rå grønnsaker, luftpoppet popcorn, fullkornssnacks med redusert fettinnhold og meieriprodukter med redusert fett som yoghurt og ost utgjør også gode snacks. En porsjon på 4 unser naturell, mager yoghurt toppet ¼ kopp blåbær veier inn på akkurat 90 kalorier.
Hvordan vekttap virker?
Ingen frukt, grønnsak eller annen matvare har evnen til å booste metabolismen din. Vekttap er et resultat av at du forbrenner flere kalorier enn du inntar. Bruk av en kalorikalkulator kan gi deg en grov idé om hvor mye du spiser hver dag. For eksempel inntar en 25 år gammel kvinne på 168 cm som veier 73 kg sannsynligvis innta rundt 1.727 kalorier for dagen, hvis hun får lite til ingen trening. Dette gjør at kroppsmasseindeksen hennes er på 25,8, noe som tipper henne over i kategorien lett overvektig. Det å trimme kalorier fra kostholdet ditt ved å erstatte behandlet snacks, søtsaker og fet mat med sunne matvarer med lite kalorier og fett utgjøre en sakte men sikker forskjell på vekten din.