Er Erytritol et sunt alternativ til sukker?

Erytritol har blitt en populær sukkererstatning.

Den virker som et verdifullt alternativ tatt i betraktning at den smaker og ligner på sukker, men inneholder null kalorier.

Men akkurat hvor nyttig og trygt er den?

Denne artikkelen dykker dypt ned i forskningen for å avdekke bruksområdene, helsefordelene og bivirkningene ved erytritol.

Hva er Erytritol?

 

 

Erytritol er et kalorifritt søtningsmiddel og sukkeralternativ.

Den er et polyol (sukkeralkohol), og finnes naturlig i noe gjæret mat og frukt. Men mesteparten av erytritol lages av maisstivelse.

Den er 70-80% så søt som bordsukker og har mild smak. Den foretrekkes ofte av de som ikke liker den ultrasøte smaken av kunstige søtningsmidler.

Erytritol klassifiseres som en sukkeralkohol på grunn av den kjemiske strukturen. Men dette er ikke samme type alkohol som i øl, vin og sprit som gjør deg full (den kalles etylalkohol).

Molekylstrukturen lar kroppen absorbere den uten å fordøye den eller bryte den ned. Dette er grunnen til at den har null kalorier sammenlignet med bordsukker, som har fire kalorier per gram.

Oppsummering: Erytritol er et null-kaloriers sukkeralternativ som er 70-80% så søtt som bordsukker. Den klassifiseres som en sukkeralkohol men dette er ikke en type alkohol som gjør deg full.

Gir Erytritol deg noen helsefordeler?

Utenom sin rolle som sukkeralternativ gir erytritol noen helsefordeler.

 

  • Forbedrer tann- og munnhelse

Bordsukker er godt kjent for å gi negativ påvirkning på munnhelsen.

Av den grunn bruker mange matprodukter og tannkremer alternative sukkertyper for å minske risikoen for hull og tannråte.

Men studier som har gransket erytritols påvirkning på munnhygiene viser blandede resultater.

I en omtale ble erytritol vist å minske plakk, munnbakterier, og den generelle mengden karies sammenlignet med xylitol og sorbitol. 

I en klinisk studie av 485 skolebarn over en 3-årsperiode minsket bruken av erytritol og forlenget utviklingen av karies sammenlignet med andre alternative sukkertyper. 

På den andre siden fant en annen studie at erytritol ikke har noen effekt på plakk eller munnhygiene sammenlignet med andre sukkeralkoholer.

 

  • Blodsukkerregulering

 

Et sukkeralternativ som erytritol kan være et godt valg for de som er overvektige eller har diabetes eller andre problemer med blodsukkeret.

Flere studier har funnet at inntak av erytritol ikke gir noen rask økning i blodsukkeret eller insulinnivået verken i diabetikere eller ikke-diabetikere. Selv om disse studiene er begrenset i størrelse, er dataene lovende.

  • Tolereres bedre

De fleste sukkeralkoholer som xylitol og sorbitol gjærer i tarmen og gir ofte ubehagelig luft i magen, oppblåsthet og diaré. I en liten laboratoriestudie gjæret ikke erytritol i tarmen eller ga luft i magen sammenlignet med motpartene sine. Forskerne antar at disse funnene vil ligne hvis gransket i mennesker.

Oppsummering: Erytritol tolereres bedre enn andre sukkeralkoholer. Den kan til og med forbedre munnhygienen og hjelpe å regulere blodsukkeret

Konklusjon:

Erytritol er et godt valg om du ser etter et kalorifritt søtningsmiddel som ser ut og smaker likt som bordsukker. Den er også et flott sukkeralternativ hvis du har problemer med regulering av blodsukkeret.