10 grunner som forklarer hvorfor du er sulten hele tiden

Vitenskapen forklarer hvorfor du alltid sulter – og hvordan du kan motstå fristelsen til å småspise.
Føler du deg alltid skrubbsulten, selv om du akkurat fikk i deg et godt måltid? Småspiser du alltid mellom måltidene? Kaller vennene dine deg for en Menneskelig Søppelkasse?

Om dette gjelder deg, er du ikke alene: noen har sterkere tendens til å føle seg sultne hele tiden. Og selv om det av og til er medisinske grunner til dette – som et stoffskifteproblem, eller bruk av antidepressiva som er bevist å være forbundet med økt appetitt – er for det meste synderen kostholdet ditt eller livsstilen, altså noe som er fullstendig under din kontroll.

Her er 10 mulige grunner til at magen din føles som en bunnløs grotte, sammen med et par livsstilstips som vil holde deg mettere.

1. Du drikker for mye brus
Trenger du enda en grunn til å kutte ut brusen fra kostholdet ditt? Brus, iste, og andre søte drikker er stappfulle av kornsirup med mye fruktose, som har blitt assosiert med lavere sulttilfredsstillelse, ifølge en studie gjort av Yale University. Dette er fordi inntak av fruktose blokkerer hjernens evne til å tolke signaler fra hormonet leptin, «metthetshormonet» som forteller oss at vi har spist nok, som betyr at hjernen blir lurt til å hige etter mer mat, selv når vi er mette. Så, legg vekk ingefærølen og plukk opp et stort glass kullsyrevann istedenfor.

2. Middagen din kom fra en hermetikkboks
Mange mat- og drikkebeholdere laget av plastikk inneholder kjemikaliet bispenol-A eller BPA. Mat og Medisinadministrasjonen sier at de minimale nivåene med BPA vi eksponeres for er trygge, men studier viser at BPA kan påvirke midjemålene våre. Ifølge en studie fra 2014, endrer BPA nivået av leptin- og grelinhormoner, som kontrollerer sult og metthet. Et opphopp i disse hormonnivåene kan føre til matlyst, og videre til at man går opp i vekt.

3. Du spiste ikke nok til frokost
Moren din hadde rett: frokost er det viktigste måltidet om dagen. Derfor, er ikke en kopp kaffe nok til å starte opp dagen med. Ifølge en langtidsstudie gjort av University of Cambridge forskere, gikk folk som spiste bare 300 kalorier til frokost opp nesten dobbelt så mye som de som spiste 500 kalorier eller mer. Grunnen: Inntak av en stor frokost gir mindre økning av blodsukker og insulin gjennom hele dagen, som betyr at du vil oppleve mindre plutselig matlyst.

4. Du spiser ikke nok salat
Bladgrønnsaker inneholder mye Vitamin K, som er et insulinregulerende næringsstoff som hjelper å stoppe matlysten. En burde få i seg minst 120 mikrogram med vitamin K om dagen, som er like mye som en kopp med kål.

5. Du trikker ikke nok te
Ifølge en studie gjort av “Journal of the American College of Nutrition”, gikk blodsukkeret hos folk som drakk en kopp svart te etter et høykalorimåltid ned med 10% i et par timer etter måltidet, som betyr at de holdt seg mette lengre.

6. Du drikker ikke nok vann
Dehydrering likner ofte på sultfølelse. Det er fordi hypotalamusen, som er delen av hjernen som regulerer sult og tørst, kan gi deg blandede beskjeder når du er veldig tørst. Dette får deg til å tro at du trenger litt snacks, når du egentlig bare trenger et glass med vann. Om du har spist et stort måltid og fortsatt føler deg sulten, kan du drikke et glass med vann før du forsyner deg med neste porsjon. Du vil mest sannsynlig finne ut at du ikke trengte den ekstra serveringen med potetmos likevel.

7. Du kjeder deg
Jepp, virkelig: kjedsomhet er et av de store faktorene som fører til vektoppgang. Faktisk, viser en studie fra 2015 at det finnes en sammenheng mellom tendens til kjedsomhet og vektoppgang. For å teste deg selv og finne ut om du virkelig er sulten, kan du se for deg en gigantisk, rykende fersk biffstek. Om du virkelig er sulten, vil steken virke tiltrekkende. Om det ikke virker så fristende, er det mer sannsynlig at du trenger en distraksjon, og ikke mer mat.

8. Du benytter deg av Happy Hour litt for ofte
Vi vet allerede at alkohol ikke er bra for midjemålet. Men i tillegg til at det er fullt av «tomme kalorier», kan alkohol lure deg til å tro at du er sulten når du egentlig ikke er det.

9. Du er veldig stresset
Har du en veldig stressende dag på job? Det kan påvirke matlysten din (som er grunnen til at stresspising er så vanlig). Når dagens bekymringer trekker deg ned, utløser kroppen din stresshormonet kortisol, som kan forårsake sug på fet, salt- og sukkerrik mat så du har drivstoff til å takle «truslene» du står ovenfor. Heldigvis kan du takle dette matsuget ved å holde deg til sunn snacks, og trene regelmessig for å redusere angsten.

10. Du bruker for mye tid på å se på matporno
All tiden du bruker på å stirre på fetende mat på Instagram kan være grunnen til matsuget ditt. En sammendragsstudie fra 2016 publisert i journalen “Brain and Cognition” viser til at matporno på sosiale medier kan gjøre oss “visuelt sultne”. I en studie som ble analysert i sammendraget, fant forskere ut at hjernene til sykelig overvektige mennesker reagerte sterkere på matbilder, selv om de ikke var sultne i øyeblikket. Så om du er predisponibel for sug på en deilig burger, er det ingen god ide å se på bilder av en.

 

Kilde: Runners World