Havre – ryggraden i Fjordbox

“Alle” vet at havregrøt er bra for kropp og sjel. Vi bruker havre i alle våre produkter og danner ryggraden i et godt kosthold. Men hvorfor er havre så bra??

Kremete, litt nøtteaktig, til og med litt søtt -havregryn er virkelig den mest unike supermaten vi spiser. De gir energi, mettende, blir kremete selv uten melk, forbedrer treningen og forbedrer humøret.
Havregryn er også en av de høyest anbefalte matvarene for å unngå hjertesykdommer, senker blodsukkeret og forbedrer nervesystemets funksjoner. Ikke dårlig for en enkel bolle med korn, eller hva?

Havren har en lang historie og går så langt tilbake som 7,000 F.Kr. Havre var en av de første korntypene som ble kultivert av mennesker. Havre ble brukt i det antikke Kina og Hellas, hvor grekerne var de første som laget det om til grøt.

Havregryn allsidig, noe som antageligvis er grunnlaget for at 75 prosent av den norges befolkning spiser dem til frokost eller har dem i skapet. Det er jo fantastisk, ettersom havregryn er en plantebasert matvare og er en av de enkleste matvarene å nyte av når man går over til en mer plantebasert livsstil.

Visste du at 500g havregryn inneholder 26,000 gryn!

Havregryn har vært en av de mest konsekvente matvarene koblet til forebygging av hjertesykdommer. Trettisju undersøkelser har vist at havregryn reduserer risikoen for hjertesykdommer dersom man spiser dem hver morgen. Bare la være å legge til sukker og smør, så får du alle fordelene.

En halv kopp med havregryn inneholder over 25 prosent av din anbefalte daglige mengde biotin. Biotin er et B vitamin som sørger for en sunn forbrenning og en sunn fordøyelse, men den bidrar også til bedre hår, hud og negler. Det er faktisk stjerneingrediensen i hår-, hud- og neglevitaminer. Så hvorfor ikke bare spise havregryn og få fordeler på en naturlig måte? Mandler og chia frø er også noen av de plantebaserte kildene til biotin – to perfekte toppinger på havregrøt! Havregryn er også en flott kilde til protein, noe som stimulerer kollagen produksjonen i kroppen. Kollagen er det som får huden til å se myk og smidig ut, og anti-inflamatoriske kilder som havregryn er et mye bedre alternativ enn animalske produktkilder.

Havregryns velgjørende fibre kommer spesifikt fra en type løselig fiber kjent som beta-glucan. Det er bevist at beta-glucans forbedrer immunforsvarets funksjoner og holder bakterier som er skadelige, og leder til sykdom unna. Beta-glucans i havregryn har også blitt koblet til forebygging mot kreft, spesielt brystkreft og tykktarmskreft. Dette er rene bevis på at å spise havregryn, som en del av en sunn og balansert diet, er en fantastisk måte å ta vare på ditt immunforsvar på en naturlig måte.

Type 2 diabetes kommer av dårlig insulinfunksjon, kjent som insulinresistens, hvor insulin ikke når frem til cellene effektivt nok på grunn av for mye skadelig fett, fordi en diett inneholder for mye bearbeidet mat eller for mye raffinert sukker. Havregryn er en av de få fullkornene som har blitt koblet til senkning av risiko for type 2 diabetes. Dette er fordi havregryn inneholder over 300 milligram magnesium, en superstjerne når det kommer til å balansere blodsukkeret ditt og sikre insulinnivået i kroppen på naturlig vis. Havregrynens høye fiberinnhold gjør at de blir fordøyd sakte, noe som hjelper med å slippe insulin saktere ut i blodomløpet, som igjen fører til reduserte mengder hopp i blodsukkeret.