7 Helsefordeler med Kiwi

 

Oversikt

Kiwien er en liten frukt med mye smak og massevis av helsefordeler. Det grønne fruktkjøttet er søtt og syrlig. Den er også full av næringsstoffer som vitamin C, vitamin K, vitamin E, folat og kalium. De har også mange antioksidanter og er en god kilde til fiber. De små svarte frøene er spiselige, og det samme gjelder det lodne, brune skallet, selv om mange foretrekker å skrelle kiwien før de spiser den.

Takket være forskjellige vekststeder kan det være sesong for kiwier hele året. De dyrkes i California fra november til mai, og i New Zealand fra juni til oktober. Kiwier finnes også som kosttilskudd.

1. Kan hjelpe i behandling av astma

Det antas at den store mengden vitamin C og antioksidanter som kiwien inneholder faktisk kan hjelpe i behandlingen av folk med astma. En studie fra 2000 fant at det var en fordelaktig effekt på lungefunksjonen blant de som inntok frisk frukt regelmessig, inkludert kiwier. Frisk frukt som kiwi kan redusere tungpustethet hos utsatte barn.

2. Hjelper på fordøyelsen

Kiwier har rikelig fiber, som allerede er bra for fordøyelsen. De inneholder også et proteolytisk enzym kalt actinidin som kan hjelpe å bryte ned protein. En studie fant nylig ut at kiwiekstrakt som inneholder actinidin forbedret fordøyelsen av de fleste proteiner svært mye.

3. Styrker immunforsvaret

Kiwien er full av næringsstoffer og full av vitamin C. Faktisk gir bare 1 kopp kiwi rundt 273 prosent av anbefalt daglig verdi. Vitamin C er et essensielt næringsstoff når det gjelder styrking av immunforsvaret for å holde unna sykdom. En studie fant til og med at kiwier kan støtte immunfunksjonen og redusere sannsynligheten for å utvikle forkjølelses- eller influensalignende sykdommer. Dette gjelder spesielt for risikogrupper som voksne over 65 og små barn.

4. Reduserer risiko for andre helsetilstander

Oksidativt stress kan forårsake skade på DNAet vårt. Dette kan føre til helseproblemer. Delvis takket være antioksidantene finnes det noe bevis fra en eldre studie for at regelmessig inntak av kiwi eller kiwiekstrakt reduserer sannsynligheten for oksidativt stress.

Siden oksidativ DNA-skade er sterkt koblet til tykktarmskreft, kan regelmessig inntak av kiwi også senke risikoen for tykktarmskreft.

5. Kan hjelpe å håndtere blodtrykket

Ikke bare kan kiwifrukten gi immunforsvaret vårt et ekstra boost, men den kan også hjelpe oss å håndtere blodtrykket. En studie fra 2014 fant bevis for at de bioaktive stoffene i tre kiwier for dagen kan senke blodtrykket mer enn et eple for dagen. På lang sikt kan dette også bety senket risiko for tilstander som kan forårsakes av høyt blodtrykk, som slag eller hjerteinfarkt.

6. Reduserer blodpropp

I tillegg til å hjelpe oss å håndtere blodtrykket vårt, kan kiwier faktisk redusere blodpropp. En studie fra Universitetet i Oslo fant ut at å spise to til tre kiwier for dagen senket risikoen for blodpropp betraktelig. De ble også funnet å redusere mengden fett i blodet. Forskerne sa at disse effektene lignet på de som en daglig dose Aspirin for å forbedre hjertehelsen ga.

7. Beskytter mot synstap

Makuladegenerasjon er ledende årsak til synstap, og kiwier kan hjelpe å beskytte øynene dine mot det. En studie fant at ved å spise tre porsjoner frukt for dagen ble makuladegenerasjon redusert med 36 prosent. Kiwiens høye nivåer zeaxantin og lutein antas å bidra til denne effekten. 

Former og doseringer

Kiwier kan spises som de er eller blandes i en smoothie. Det er best å ikke tilberede kiwi, slik at den beholder innholdet av vitamin C. Den kan også tas som kosttilskudd. Kosttilskudd kan være i pulver-, tablett- eller kapselform, og er vanligvis laget av kiwiekstrakt.

Doseringen din avhenger av faktorer som alder, helsestatus og hva du prøver å behandle. For det fleste mennesker er det nok å spise en til tre kiwier for dagen for å få næringsboosten fra frukten. En daglig dose av noen kiwipulver er rundt 5,5 gram. Følg instruksjonene på tilskuddene du tar, og spør legen din før du starter et nytt tilskuddsregime. Han eller hun vil kunne fortelle deg hvor mye som er trygt for deg.