5 grunner til at du bør spise havregrøt hver dag!

Har du noen gang hatt det jeg kaller et «Ratatouille-øyeblikk»? Du har kanskje hatt et uten å innse det, så la meg forklare hva det er:
I den sentimentale filmen Ratatouille setter en matkritiker seg ned ved et restaurantbord og smaker på en porsjon ratatouille, som består av aubergine, squash, tomater, paprika og krydderblanding. Så fort gaffelen møter leppene hans blir han umiddelbart transponert tilbake til barndommen sin. Han reiste tilbake til morens spisebord der han fylte seg selv med denne trøstende retten fylt til randen med smak og, selvsagt, kjærlighet.
 For meg gir havregrøt et Ratatouille-øyeblikk. Da jeg var liten jobbet faren min et veldig tidlig skift. Han pleide å vekke meg i de tidlige morgentimene og ønske meg velkommen til bordet med en dampende skål havregrøt. Jeg visste aldri eller brydde meg aldri hva klokken var, jeg visste bare at det var mørkt ute og at jeg snart var omgitt av en rett med varme. Til dags dato, når jeg er stresset eller bare i humør til en klem fra tallerkenen min, vet jeg at jeg kan regne med komforten fra denne matretten som er uten dårlig samvittighet men som likevel på en eller annen måte føles overbærende.

Frokost med fordeler

Siden 29. oktober er den Nasjonale Havregrøtdagen er det et godt tidspunkt å påpeke at hvis du ikke spiser havregrøt, er dette grunnene til at du bør gjøre det:

  1. Havre inneholder både løselig og uløselig fiber. Løselige fibre danner en tykk gelé som hjelper å senke kolesterolet og stabilisere blodets glukosenivåer. De uløselige fibrene i havre hjelper å gi en «bevegende» opplevelse ved å hindre forstoppelse og forbedre tarmhelsen. For en deilig måte å få hjertet og tarmen til å smile.

  2. Havre utgjør en lettvint, balansert frokost. En kopp tilberedt havregrøt inneholder rundt 150 kalorier, fire gram fiber (rundt halvparten løselige og halvparten uløselige), og seks gram protein. For å få enda mer protein er yndlingsmåten min å spise havregrøt på med en dæsj mandelsmør inni. Denne kraftige komboen holder deg unna turen til salgsautomaten på formiddagen.

  3. Havre gir viktige mineraler. Næringsrik havregrøt inneholder tiamin, magnesium, fosfor, sink, mangan, selen og jern.

  4. Havre er naturlig glutenfritt, men sjekk med produsentene for å sikre at produktene deres ikke er laget ved bruk av samme utstyr som andre, potensielt kontaminerende korntyper. (Alltid kjøp glutenfrie produkter fra velrenommerte selskaper og les merkingen grundig.)

  5. Havre kan hjelpe deg å kontrollere vekten ved at du føler deg mett lengre. Dessverre unngås og fryktes ofte karbohydrater av de som ønsker å gå ned et par kilo, men å velge fullkorn kan dempe sultfølelsen samtidig som det gir den behagelige «ahhhh»-følelsen de som elsker karbohydrater lengter etter. Men som med all annen mat bør du passe på porsjonsstørrelsene.

Mat som kaller frem behagelige minner er dyrebar og bør nytes sakte. Men vær forsiktig når det gjelder det jeg kaller «Ratatouille-etterlignere». Dette er mat som minner deg om en tidligere opplevelse, men som ikke smaker i nærheten av den originale retten. La oss for eksempel si at du har lagt merke til en eplekake i boks på hyllen i matbutikken, og det gjorde at du husket måten bestemoren din bakte oppskriften på. Hvis du kjøpte den, smakte på den og den ikke smakte som bestemors … så kvittet du deg forhåpentligvis med den! Disse etterlignerne kommer vanligvis med angst, som fører til ubehag i stedet for behag.