11 Utrolige Helsefordeler med Paprika 

Paprikaens helsefordeler inkluderer å holde øyets helse ved like, forbedre immunforsvaret, gi fosteret næring, hjelpe med vekttap, bidra til bedre fordøyelse og hjelpe mot inflammasjon. Andre fordeler inkluderer å bekjempe kreft, hjelpe nervesystemet, bremse aldringsprosessen, bidra til gode luftveier og sikre riktig blodsirkulasjon.

1. Vedlikeholder øyets helse

Paprika kan gi deg tilstrekkelige mengder karotenoider som betakaroten og lutenoid. Disse bestanddelene er essensielle for å holde øyets helse ved like, samt å beskytte øynene mot sykdommer som katarakt og makuladegenerasjon. Ernæringseksperter har avslørt at paprika inneholder en like stor mengde betakaroten som i gulrøtter, kraftig nok til å forbedre synet ditt.

2. Forbedrer immunforsvaret

Immunforsvaret ditt utfører svært viktige funksjoner som å holde smittsomme bakterier unna for å beskytte kroppen mot skadevirkningene deres. For å få immunforsvaret ditt i bedre stand må du inkludere mat som er rik på vitamin C. Paprika er rik på vitamin C, og regelmessig inntak av denne grønnsaken kan styrke immunforsvaret. Ernæringseksperter anbefaler å begynne å spise oransje paprika hvis du har svakt immunforsvar.

3. Gir fosteret næring

Ernæringseksperter anbefaler gravide å innta folat siden det gir fosteret næring. Du kan få rikelig med næringsstoffer samt en stor mengde folat fra alle typer paprika, noe som hjelper fosteret å utvikle seg riktig. Inntak av rå eller tilberedt paprika under graviditeten sies å være effektivt for gravide mødre; men det anbefales at du rådfører deg med lege før du endrer kostholdet under graviditeten.

4. Ideell for vekttap

Denne allsidige grønnsaken har potensiale for å gjøre karbohydratene du inntar om til energi. På denne måten holder kroppen seg upåvirket av de dårlige karbohydratene som hovedsakelig resulterer i fedme og overvekt. Det anbefales å inkludere paprika i kostholdet ditt på grunn av at den inneholder færre kalorier og ikke noe fett. Dermed kan de bli et næringsrikt og fargerikt alternativ i salatene dine.

5. For bedre fordøyelse

En fordøyelse som ikke fungerer riktig resulterer i diaré, kvalme, oppkast osv. som er fullstendig irriterende og utmattende. Ernæringseksperter anbefaler å ha paprika som del av det daglige kostholdet ditt på grunn av det høye innholdet av nikotinsyre. Nikotinsyre er en type vitamin B som er essensiell for å forbedre tilstanden til fordøyelsessystemet. Riktig fordøyelse av mat lar kroppen din absorbere mineraler, vitaminer og andre næringsstoffer som du inntar på daglig basis. Derfor bør du tilsette litt paprika i salaten og holde fordøyelsesproblemene unna.

6. En antioksidant

Paprika kan fungere som en antioksidant. Du trenger mange antioksidanter, siden de bekjemper kreftceller og frie radikaler i kroppen for å beskytte den mot kroniske sykdommer som kreft. Hvis du ikke inntar tilstrekkelig av disse, kan organene i kroppen også bli utsatt for oksidativ skade, noe som kan være fatalt. Men flere studier er under utvikling for å finne fordelene ved antioksidantene i paprika når det gjelder fremvekst av kreftceller i kroppen.

7. Antiinflammatorisk

 

Inflammasjon i kroppen kan bidra til skremmende sykdommer hvis den ikke behandles i tide. Ernæringseksperter oppmuntrer folk til å innta mat beriket med antiinflammatoriske egenskaper, slik som paprika. Studier har vist at å spise oransje og røde paprika kan hindre kronisk ledd- og muskelinflammasjon. Dessuten er grønnsakenes næringsstoffer kraftige nok til å holde unna faktorer assosiert med sesongbaserte allergier. Bruk av paprika i kostholdet minimerer allergiske reaksjoner hos både barn og voksne. Men det anbefales å rådføre seg med fastlegen i tilfelle du har alvorlig inflammasjon og allergi, og unngå selvmedisinering.

8. For nervesystemet

Nervesystemet ditt gir hjernen signaler om å utføre forskjellige funksjoner. Det er derfor psykologer legger vekt på vedlikehold av nervesystemets helse. En nylig studie har vist at næringsstoffene i paprika har positiv effekt på mental helse og kognitive egenskaper. Men det er nødvendig med mer bevis for å finne effekten av kalium og magnesium på kroniske psykologiske sykdommer som demens.

9. Antialdring

Antioksidanter er nødvendige for å beskytte hudceller og hudvev mot potensiell skade som resulterer i sigende, tørr, skadet hud og gjør fine linjer og rynker synlige. Skjønnhetseksperter anbefaler å innta mat som er rik på antioksidanter, som paprika. Grønnsaken er også en svært god kilde til vitamin C og ved regelmessig inntak fungerer disse komponentene slik at de holder faktorer assosiert med tidlig aldring unna. Vitamin C er kjent som hudens beste venn; den går dypt inn i hudporene og forynger døde celler og vev. Prosessen resulterer deretter i ungdommelig hud fri for mørke flekker og premature rynker.

10. For åndedrettshelse

Inntak av paprika i hvilken som helst form kan være effektivt for åndedrettshelsen. Næringsstoffer som kalium, mangan, magnesium og vitamin C er kjent for å bekjempe faktorer som resulterer i forskjellige åndedrettsproblemer som astma, lungeinfeksjoner, emfysem osv. Men det anbefales å rådføre seg med fastlegen før du inkorporerer paprika i tilfelle det er alvorlige åndedrettsproblemer.

11. Sikrer riktig blodsirkulasjon

Riktig blodsirkulasjon hjelper å holde hjertet sunt. Ernæringseksperter sier at riktig blodsirkulasjon er mulig ved hjelp av paprika, siden den er rik på fosfor. Denne bestanddelen er kjent for å få årene til å slappe av og styrke blodkarene. Videre hindrer riktig sirkulasjon blodpropp og holder risikoen for slag eller hjerteinfarkt nede.